Gemeente Ede is een 100.000+-gemeente met flinke ambities. De gemeente gaat nog fors groeien en de dienstverlening richting burgers en ondernemers heeft de volle aandacht. Ook de interne organisatie is volop in beweging. Citymarketing (onderdeel afdeling Communicatie) is de leidraad voor de positionering van de gemeente.
De afdeling Communicatie (circa 20 medewerkers) heeft moeite om mee te komen, haar rol te spelen en een adequate interne positie te verwerven. Er zijn veel personele problemen, de interne samenwerking is matig, kritiek op de prestaties zijn niet van de lucht. Kern van de problemen is het management: er ontbreekt consistente, stevige en inhoudelijke sturing en het zelfvertrouwen is mede daardoor ver te zoeken. De afdeling blijkt alle kenmerken te vertonen van ‘verwaarlozing’, zowel in managerial opzicht als vakinhoudelijk.
De Regt Strategie & Communicatie bv wordt gevraagd om per direct een zeer ervaren interim manager te leveren voor de afdeling. Kern van de opdracht: onderzoek inbedding en functioneren van de afdeling, breng rust in de drie afdelingsteams, geef duidelijkheid over taakinhoud medewerkers, geef richting en perspectief aan de afdeling. En bovenal: zet een stevige en mensgerichte invulling van het dagelijks management neer.
In overleg met de opdrachtgever concentreert zich de inzet primair op personeelsmanagement. Enkele snelle ingrepen zijn nodig bij specifieke personele knelpunten. Consistente en resultaatgerichte sturing, met oog voor mensen en in goede samenwerking met interne en externe hulpverleners geeft duidelijkheid aan de medewerkers zelf en aan interne opdrachtgevers. Richting opdrachtgevers is ‘verwachtingenmanagement’ essentieel. Met de afdeling samen ontwikkelen we bovendien een toekomstvisie, op communicatie in deze gemeente en op de richting en inrichting van de afdeling. Dat biedt immers perspectief en zorgt voor duurzame resultaten van onze inzet. Voor die visie verwerven we draagvlak tot in de directie toe.
De reputatie en het zelfvertrouwen van de afdeling is duidelijk toegenomen. Een gemeenschappelijk perspectief (toekomstvisie) en volop individuele feedback op eigen handelen geeft medewerkers zicht op hun rol en kunnen. Ze werken integraler en proactiever. Dat vertaalt zich in verbeterende resultaten en ronduit positieve reacties van de opdrachtgevers. Er is nog een flinke weg te gaan, want dergelijke veranderingsprocessen kosten tijd om werkelijk te internaliseren, zeker gezien de uitgangspositie. Bij de selectie van het nieuwe afdelingshoofd is de borging van de nieuwe koers nadrukkelijk meegenomen.